تعداد فیلمهای سینمایی و داستانی که درباره حضور مستشاری ایران در منطقه و در دفاع از حرم و حریم وطن ساخته شده، به زحمت از انگشتان یک دست عبور میکند و تازه از این میان هم شاید تنها یکی دو اثر حق مطلب را تا حدودی در خصوص رشادتها و جانفشانیهای فرزندان ایران در مقابله با داعش و دشمنان اسلام و این مرز و بوم ادا کرده باشند.
فیلمهای «جشن تولد» به کارگردانی عباس لاجوردی، «هنگامه» به کارگردانی امیر داسارگر و «آوازهای سرزمین من» به کارگردانی عباس رافعی، باوجود تلاشهایی در این زمینه و قصههایی درباره مدافعان حرم و مبارزه علیه داعش و گروههای تکفیری، با نقطه مطلوب فاصله دارند و چندان نشانی از فیلمی موفق ندارند. اپیزود چهارم فیلم «هیهات» هم که به موضوع مدافعان حرم در عراق میپردازد و آن را با مفاهیم عاشورایی پیوند میزند، اگرچه روایتی قابل تامل و قدمی مثبت در این حوزه است، اما همچنان سایه انفعال درباره موضوع مدافعان حرم در سینمای ایران سنگینی میکند و با این یکی دو گل امثال این بهار نمیشود. تا اینجا مهمترین و مشهورترین اثر داستانی در این زمینه، فیلم «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا است که با یک قصه پدر و پسری و تلاش آنها برای خروج تعدادی از مردم گرفتار داعش، موفق و اثرگذار عمل میکند.
باوجود این تلاشهای اندک و چه بسا دغدغههایی که به دلیل موانع و مشکلات موجود، تاکنون منجر به خروجی و تولید آثار خوب دیگری نشده، پرچم سینمای مستند تا حدود زیادی درباره مدافعان حرم و موضوع مقاومت در منطقه بالاست و فیلمهای متعدد و موفق و تاثیرگذاری با این موضوعات و مضامین تولید شده و بهویژه در بخش جایزه شهید آوینی جشنواره سینماحقیقت در این چند سال اخیر، حضور تحسین برانگیزی داشتند. یکی از مهمترین و جذابترین فیلمها در این زمینه، مستند «گلوله باران» به کارگردانی مرتضی پایهشناس و حسین مومن و تهیهکنندگی مرتضی شعبانی است که موفق شد در سیزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت در سال 98 جوایز نشان فیروزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی مستند بلند و بهترین تدوین را به دست آورد. روایت مهیج و ملتهب فیلم که همراهی دو فیلمبردار (و کارگردان) را با گروهی از مدافعان حرم در مقابله با داعش به تصویر میکشد، مخاطب را تا پایان اثر با خود همراه میکند و تاثیر شگرف خود را درباره خطرات همواره جبهه نبرد و سختی کار رزمندگان و مدافعان حرم بر جا میگذارد. وقتی یکی از فیلمبرداران هنگام ثبت تصاویر، با گلوله داعش زخمی میشود و روی زمین میافتد و قاب دوربینش کج به گرفتن تصویر ادامه میدهد، ضمن یک ضرب شست جدی به اغراقهای هالیوودی در فیلمهای جنگی، بهعنوان نمونهای درخشان از دیپلماسی میدان جبهه فرهنگی انقلاب هم قابل اشاره و افتخار است.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد